رضایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هر مهاجر افغانستانی می تواند سفیر ایران پس از بازگشت به کشور باشد/ تعاملات علمی با افغانستان، یک سرمایه گذاری بلند مدت برای ایران است

مخترع پر آوازه افغانستانی گفت: هر مهاجر افغانستانی می تواند سفیر ایران پس از بازگشت به کشور باشد.

هر مهاجر افغانستانی می تواند سفیر ایران پس از بازگشت به کشور باشد/ تعاملات علمی با افغانستان، یک سرمایه گذاری بلند مدت برای ایران استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «مصطفی رضایی»، مخترع جوان و پر آوازه افغانستانی است که دستاوردها و موفقیت های زیادی در عرصه های جهانی کسب کرده است. ساخت نخستین دستگاه سانتریفیوژ چند محوری در دنیا از مشهورترین اختراعات این نخبه افغانستانی است و اخیرا نیز به عنوان نماینده رسمی افغانستان در مسابقات بین المللی کانادا انتخاب شده است.

به بهانه این موفقیت ها، گفتگویی صمیمانه با این مخترع جوان افغانستانی داشتیم که متن زیر، حاصل این گفتگو است:

** دستاوردها و موفقیت ها

مصطفی رضایی در بیان دستاوردهای خود گفت: در سال 1389 سال به عنوان ستاره هجرت از طرف باشگاه خبرنگاران مهاجر معرفی شدم؛ در سال 1391 به عنوان چهره ماندگار از طرف سازمان ملل و اداره کل اتباع و مهاجرین خراسان رضوی ایران شناخته شدم و در اکتبر سال 2014 اولین مدال نقره جهانی تاریخ افغانستان را در دوازدهمین مسابقات بین المللی اختراعات کرواشیا ARCA 2014 کسب نمودم.

نوامبر همان سال مدال برنز مسابقات بین المللی اختراعات کوریای جنوبی SIIF 2014 را هم به دست آوردم و همچنان در ادامه این مسابقات توانستم جایزه مخصوص Special Award انجمن مخترعین کشور تایوان را نیز کسب کنم.

همچنین اولین انجمن مخترعین افغانستان را تاسیس کردم و این انجمن را در آ‍‍‍‍‍پریل سال 2015 به عضویت رسمی فدراسیون جهانی مخترعین IFIA در آوردم.

سال ۲۰۱۵ نیز مدال برنز مسابقات جهانی جرمنی را که یکی از معتبرترین عرصه‌های بین‌المللی هست را برای افغانستان کسب کردم.

نخستین دستگاه سانتریفیوژ چند محوری در دنیا به شماره 68964 و دستگاه تخلیص پیوسته سیال به شماره 76510 را در اداره کل ثبت مالکیت های صنعتی ایران راجستر نمودم.

همچنین ریاست مرکز خلاقیت و نوآوری دانشگاه رنا کابل و نماینده رسمی افغانستان در مسابقات کانادا از آخرین فعالیت های بنده می باشد.

** هر مهاجر افغانستانی می تواند سفیر ایران پس از بازگشت به کشور باشد

مشکلات و چالش های مهاجرت برای همه آشکار هست اما این موضوعات نمی تواند انگیزه ها برای رسیدن به هدف را دچار مشکل نماید. در عالم مهاجرت باید از کمترین ها، بیشترین استفاده را داشته باشیم. من همیشه خودم را یک مسافر در ایران می دیدم، تا جایی که امکان داشت به علم و دانش خودم اضافه کردم تا بعد از بازگشت به کشورم نقش مثبت و مفیدی در پیشرفتش ایفا کنم.

مهاجرین افغانستان یک سرمایه بالقوه است و در صورتی که این نگاه وجود داشته باشد، بیشتر مشکلات مهاجرین کنار خواهد رفت. بنابراین هر افغان در کشور جمهوری اسلامی ایران می‌تواند سفیر آن کشور در زمان برگشت به افغانستان باشد.

** حضور مهاجرین در ایران و افزایش سطح علمی آنها، امتیاز بزرگی برای افغانستان است

کشور ایران از لحاظ علمی در جایگاه بسیار خوبی در سطح منطقه قرار دارد، این خود یک امتیاز کلان برای ما می باشد تا توانایی علمی خود را در ایران افزایش دهیم.

میزان قابل ملاحظه‌ای از نخبگان افغانستان تحصیلاتشان را در ایران سپری کرده اند، همچنین بخشی از پیکره دولت امروز افغانستان تحصیل کردگان دیروز در ایران بوده اند.

یکی از بزرگ ترین مشکلات محصلین در ایران، موضوعات قنسولی است که امیدوارم دولت ایران برای ایجاد سهولت های بیشتر در این زمینه فعالیت داشته باشد.

** مخترعین افغانستانی برای اولین بار در مسابقات بین المللی کانادا شرکت می کنند

حضور افغانستان در مسابقات بین المللی اختراعات کانادا برای اولین بار برای جامعه مخترعین افغانستان اتفاق خواهد افتاد. سومین دوره این مسابقات در سپتامبر امسال در کشور کانادا برگزار خواهد شد. این مسابقات زیر نظر فدراسیون جهانی مخترعین IFIA در 20 کلاس یا گروه برگزار خواهد شد.

جوایز مخصوص و مهم از ارگان های بین المللی سطح این رقابت را بالا برده است. این مسابقات یکی از بزرگ ترین عرصه ها برای بروز توانایی مخترعین افغانستان می باشد و باید ببینیم در صورت همکاری و حمایت دولت نتایج چطور پیش خواهد رفت. تمام تلاش ما این است که چهره دیگری از افغانستان در این رویداد برای جهانیان نشان داده شود.

** همکاری و تعاملات علمی با افغانستان، یک سرمایه گذاری بلند مدت برای ایران است

با توجه به وجوهات مشترک ایران و افغانستان، همکاری و تعامل زیادی قابل انتظار است. شاید افغانستان تنها کشوری باشد که در نوع نگارش با ایران مشترک است. سال ها جنگ و مشکلات امنیتی ساختار علمی افغانستان را به عقب برده است اما همانطور که اشاره کردم ایران از نظر علمی در جایگاه قابل ملاحظه ای در منطقه قرار دارد.

شخصا چندین تفاهمنامه با دانشگاه های ایران در مورد مسایل کارآفرینی و نوآوری امضا کردم که این خود علاقه سکتور آکادمیک ایران برای همکاری را نشان می دهد. همکاری و تعاملات علمی برای ایران یک سرمایه گذاری بلند مدت هم می تواند باشد.

امیدوارم روزی شاهد صلح و امنیت سراسری در افغانستان باشیم و بتوانیم افغانستان را زیبا و باافتخار برای نسل های بعدی تحویل دهیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار